

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data.
Regio Noord-Limburg ondersteunt diverse projecten en initiatieven die bijdragen aan het gezonder maken van onze regio. Laat u inspireren door onze lopende en afgeronde projecten.
In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data.
Een verkeersmodel is een digitale simulatie van een verkeerssysteem. Het helpt om inzicht te krijgen in hoe verkeersstromen en intensiteiten veranderen door bijvoorbeeld aanpassingen in het netwerk of de infrastructuur.
In oktober 2020 heeft de gemeenteraad van Venlo de Havenvisie vastgesteld. Deze visie biedt een toekomstperspectief met een meerjarig ontwikkelplan voor korte, middellange en lange termijn.
Minder en schonere bestelauto’s en vrachtwagens in het centrum van Venlo. Dat is het doel van gemeente Venlo en bedrijven. Daarom komt er vanaf 1 januari 2027 een zero-emissiezone in het centrum van Venlo. Hier zijn bestel- en vrachtauto's die op diesel of andere vervuilende brandstoffen rijden, niet zomaar welkom.
De logistieke aanpak helpt organisaties om stappen te zetten naar slimme en duurzame logistiek. Trendsportal biedt ze hiervoor oplossingen om minder en schonere vervoersbewegingen te maken.
Noord-Limburg is een belangrijke logistieke hotspot in Europa dankzij de strategische ligging dichtbij belangrijke wegen, spoorwegen, waterwegen en buisleidingen. Om deze positie te behouden en de regio duurzaam te houden, worden overslagfaciliteiten en beschikbare ruimte geoptimaliseerd.
Binnen deze meerjarige aanpak gaan we de verkeersveiligheid vergroten onder jongeren, volwassenen en ouderen in de provincie Limburg. Op basis van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Limburg, de Limburgse SPV-aanpak 2023-2026 en wetenschappelijke literatuur zijn hiervoor in het Uitvoeringsplan Doelgroepenaanpak Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid drie thema’s geselecteerd: afleiding in het verkeer, rijden onder invloed van alcohol en/of drugs en snelheid.
Een Verkeersactieve school is een school die in alle groepen/leerjaren aandacht besteedt aan theoretische en praktische verkeerseducatie en oog heeft voor een verkeersveilige schoolomgeving en school-thuisroutes.
Het doel van dit project is het vergroten van de sociale inclusie onder inwoners van Noord-Limburg door het vergroten van vervoersgelijkheid. Oftewel, het verhogen van de kwaliteit van leven. Mobiliteit, zodat iedereen mee kan doen.
In 2024 is een plan opgesteld om de verkeersveiligheid in Noord-Limburg aan te pakken. Op basis van diverse inzichten is er, de komende jaren, gekozen voor drie thema’s.
Mobiliteitshubs kunnen een rol vervullen in de opgaven die we hebben op het gebied van bereikbaarheid en leefbaarheid. Een mobiliteitshub is een plek waar diverse vervoersvormen samenkomen; zoals bijvoorbeeld, (deel)auto's, OV en fietsen/scooters. Het is een toegankelijk knooppunt dat uitnodigt tot efficiënte en duurzame verplaatsing van A naar B.
De inrichting van wegen beïnvloedt het gedrag van weggebruikers en de verkeersveiligheid. Zo geldt bijvoorbeeld op steeds meer wegen binnen de bebouwde een maximumsnelheid van 30 km/u in plaats van 50 km/u, ook op drukkere wegen. Dat is veiliger, stiller en biedt meer ruimte voor fietsen, wandelen en groen. Uniforme weginrichting is dan belangrijk voor duidelijkheid naar alle verkeersdeelnemers.
De regiogemeenten willen een risicogerichte aanpak om de verkeersveiligheid binnen bebouwde kommen te verbeteren, met focus op landbouw- en vrachtverkeer in combinatie met fietsers en voetgangers.
Het project High Five moedigt kinderen aan om lopend of fietsend naar school te gaan zodat het autogebruik vermindert en de veiligheid rondom scholen verbetert.
Fietsen is handig, leuk en gezond. Fietsen draagt bij aan het behalen van verschillende beleidsdoelstellingen zoals een betere gezondheid (zowel mentaal als fysiek), meer plek in de openbare ruimte, het verbeteren van de verkeersveiligheid, het bereikbaar houden van onze regio en het bevorderen van schone lucht.