

Het project High Five moedigt kinderen aan om lopend of fietsend naar school te gaan, wat het autogebruik vermindert en de veiligheid rondom scholen verbetert.
Regio Noord-Limburg ondersteunt diverse projecten en initiatieven die bijdragen aan het gezonder maken van onze regio. Laat u inspireren door onze lopende en afgeronde projecten.

Het project High Five moedigt kinderen aan om lopend of fietsend naar school te gaan, wat het autogebruik vermindert en de veiligheid rondom scholen verbetert.

VieCuri Medisch Centrum stimuleert een gezonde leefstijl en leefomgeving in Noord-Limburg door preventie, leefstijlgesprekken en regionale samenwerking.

Rookvrije Generatie Limburg-Noord zet in op preventie, signalering en samenwerking om jongeren in Noord-Limburg rookvrij te laten opgroeien.

Het Dorpsservicepunt Beesel bevordert de leefbaarheid in de kern door inwoners samen te brengen en laagdrempelige voorzieningen en informatie dichtbij huis te organiseren. Het Dorpsservicepunt Beesel is een initiatief van Stichting Kernoverleg Beesel Drakedörp, gedragen door lokale vrijwilligers.

Met Sustainable Food Production ontwikkelt Sudryso een mobiele productie-unit die groente en fruit verwerkt tot gezonde, houdbare snacks en tegelijk nieuwe verdienmodellen in de voedselketen mogelijk maakt.

Van afval naar grondstof is een bekend begrip als het gaat om duurzaamheid en circulariteit. (Berm)gras is een afvalproduct dat wordt gebruikt als grondstof voor duurzaam en hoogwaardig plaatmateriaal.

Net als in de rest van Nederland staat de invulling en het gebruik van de fysieke ruimte in Noord-Limburg stevig onder druk door opgaven rondom water, natuur, landbouw, energie en stedelijke vraagstukken. Daarom werken Provincie Limburg en de 8 Noord-Limburgse gemeenten (rn-l) steeds meer samen om goed overwogen keuzes te kunnen maken over de schaarse ruimte.

In Noord-Limburg rijden vele (logistieke) bedrijven over de weg. Transporteurs kunnen veiliger, duurzamer en efficiënter rijden door slim gebruik te maken van de bestaande infrastructuur en beschikbare data.

Een verkeersmodel is een digitale simulatie van een verkeerssysteem. Het helpt om inzicht te krijgen in hoe verkeersstromen en intensiteiten veranderen door bijvoorbeeld aanpassingen in het netwerk of de infrastructuur.

De logistieke aanpak helpt organisaties om stappen te zetten naar slimme en duurzame logistiek. Trendsportal biedt ze hiervoor oplossingen om minder en schonere vervoersbewegingen te maken.

In oktober 2020 heeft de gemeenteraad van Venlo de Havenvisie vastgesteld. Deze visie biedt een toekomstperspectief met een meerjarig ontwikkelplan voor korte, middellange en lange termijn.

Minder en schonere bestelauto’s en vrachtwagens in het centrum van Venlo. Dat is het doel van gemeente Venlo en bedrijven. Daarom komt er vanaf 1 januari 2027 een zero-emissiezone in het centrum van Venlo. Hier zijn bestel- en vrachtauto's die op diesel of andere vervuilende brandstoffen rijden, niet zomaar welkom.

Noord-Limburg is een belangrijke logistieke hotspot in Europa dankzij de strategische ligging dichtbij belangrijke wegen, spoorwegen, waterwegen en buisleidingen. Om deze positie te behouden en de regio duurzaam te houden, worden overslagfaciliteiten en beschikbare ruimte geoptimaliseerd.

Binnen deze meerjarige aanpak gaan we de verkeersveiligheid vergroten onder jongeren, volwassenen en ouderen in de provincie Limburg. Op basis van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid Limburg, de Limburgse SPV-aanpak 2023-2026 en wetenschappelijke literatuur zijn hiervoor in het Uitvoeringsplan Doelgroepenaanpak Gedragsbeïnvloeding Verkeersveiligheid drie thema’s geselecteerd: afleiding in het verkeer, rijden onder invloed van alcohol en/of drugs en snelheid.

Een Verkeersactieve school is een school die in alle groepen/leerjaren aandacht besteedt aan theoretische en praktische verkeerseducatie en oog heeft voor een verkeersveilige schoolomgeving en school-thuisroutes.













