

De regiogemeenten willen een risicogerichte aanpak om de verkeersveiligheid binnen bebouwde kommen te verbeteren, met focus op landbouw- en vrachtverkeer in combinatie met fietsers en voetgangers.
De inrichting van wegen beïnvloedt het gedrag van weggebruikers en de verkeersveiligheid. Zo geldt bijvoorbeeld op steeds meer wegen binnen de bebouwde een maximumsnelheid van 30 km/u in plaats van 50 km/u, ook op drukkere wegen. Dat is veiliger, stiller en biedt meer ruimte voor fietsen, wandelen en groen. Uniforme weginrichting is dan belangrijk voor duidelijkheid naar alle verkeersdeelnemers.
Regiogemeenten willen een overlegtafel met wegbeheerders om casussen te bespreken, keuzes af te stemmen en kennis te delen. Op deze manier kunnen we samen specifieke onderwerpen bespreken en waar nodig onderzoek uitvoeren, zoals de uniforme invoering van de wegcategorie GOW-30.
Trendsportal
Op zoek naar meer informatie over dit project of wilt u zelf een bijdrage leveren?